Gezond Schoolplein

Wie deed het nog? Liggen in het hoge gras, klimmen in de bomen, appels stelen bij de boer, bloemenkransen vlechten. Voor kinderen van nu zijn dit geen dagelijkse bezigheden. Ze spelen tussen metaal en steen. Of binnen. Jammer, want natuur is goed voor zintuigen, motoriek, creativiteit en concentratie- en denkvermogen.

 Een Gezond Schoolplein

Om kinderen een uitdagende en groene speelplek te bieden, startten zes partners gisteren de inschrijving Gezonde Schoolpleinen. Nog 48 scholen maken kans op financiële en praktische ondersteuning bij het realiseren van een groene speelruimte.

Te weinig beweging

Kinderen en buitenspelen c.q. bewegen horen niet langer vanzelfsprekend bij elkaar. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen schrijft voor dat gezonde kinderen minstens een uur per dag matig intensief bewegen. Slechts 17% van de 4- tot 17-jarigen voldoet hieraan. De rest beweegt te weinig.

Veilige speelplek

De omgeving van de meeste kinderen nodigt ook niet echt uit tot spelen. Voor veel kinderen, steeds meer groeien op in grote steden en Vinex-wijken, is het schoolplein een favoriete, want veilige, speelplek. Maar veel schoolpleinen zijn na schooltijd gesloten. Bijna de helft van de kinderen van 5 tot 12 jaar vindt schoolpleinen ook nog eens saai.

 Buitenspelen is gezond

Dat is jammer, want buiten spelen in een groene omgeving heeft veel voordelen. Een paar onderzoeksresultaten:

  • jongeren van 5 tot 7 jaar gaan flink vooruit in motorische ontwikkeling als ze een jaar lang dagelijks in het bos spelen
  • op groene schoolpleinen wordt minder gepest
  • kinderen met ADHD kunnen zich beter concentreren tijdens of na een verblijf in een natuurlijk omgevingruimte
  • kinderen die bewegend spelen, hebben later minder kans op hart- en vaatziekten en overgewicht
  • ze presteren beter op school
  • en verzuimen minder vaak
 Hulp bij creëren Gezond Schoolplein

Om scholen te stimuleren kinderen te laten spelen in een uitdagende speelomgeving, bieden zes partners scholen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs financiële en praktische hulp bij het realiseren van een gezond schoolplein. Bij de inrichting en aanleg van een Gezond Schoolplein staan de ideeën van jongeren centraal. Zij weten immers als geen ander wat buitenspelen leuk maakt.

Voorwaarden Gezond Schoolplein

Enkele voorwaarden voor wie in aanmerking wil komen voor ondersteuning:

  • De groene ruimte stimuleert bewegen en spelen
  • Ze bevat groene elementen, bijvoorbeeld een moestuin (zo leren uw leerlingen meteen groenten en fruit eten)
  • De ruimte wordt onderhouden door de school en betrokkenen uit de wijk
  • Ze is na schooltijd toegankelijk als buurtspeelplek
  • Het schoolplein wordt samen met de jeugd ingericht, onderhouden en beheerd
Eigen speelplek

In 12 tot 18 maanden kunt u een Gezond Schoolplein realiseren. Groene en groen-grijze schoolpleinen leiden vaak tot meer viezigheid, maar de meeste docenten, directie en ouders ervaren dit niet als probleem. En wat is leuker voor jongeren om te bewegen en spelen op een groene plek die echt van hen is?

Meer informatie is te vinden op gezondeschoolpleinen.nl of bij het IVN.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *