Sharing Nature: natuur beleven met al je zintuigen

Jongetje zit te dromen in het bos en geniet van de vogels

Elke dag geniet ik in het bos waar ik loop met mijn hond van de prachtige vergezichten, geuren en kleuren die nooit helemaal hetzelfde zijn.

Ik herken de vogelgeluiden, pootafdrukken en andere dierensporen en voel me er nooit alleen. Die verbondenheid en verwondering – het klinkt misschien wat zweverig, maar het omschrijft het beste wat ik bedoel – wil ik graag met anderen delen. Tijdens de conferentie Kind van Nature 2014 volgde ik een workshop Sharing Nature waar ik heel enthousiast over ben. Dit aanbod van natuuractiviteiten is volgens mij een goede manier om kinderen (en volwassenen) de natuur in al hun vezels te laten beleven.

Spannend spel

We staan met vijftien deelnemers bij elkaar. Twee, de konijntjes, krijgen een kleine berenbel om, een ander krijgt een grote bel, dat is de vos. De drie zijn geblinddoekt. De rest staat er in een kring omheen.

De bedoeling is dat de vos de konijntjes vangt en afgaat op het geluid van de bellen. De konijnen horen op hun beurt het roofdier aankomen met zijn grote bel. Wij roepen zachtjes ‘muur’ als de drie buiten de kring dreigen te gaan.

Het is een spannend spel. Iedereen houdt zijn adem in als een konijn op slechts vijf centimeter afstand langs de vos loopt, zonder dat de twee elkaar opmerken. Uiteindelijk verraadt ook het tweede konijntje zich en wordt gevangen. Als de blinddoeken afgaan, delen we onze verbazing over de vos die stond te slapen.

Flow Learning

Wij zijn vijftien volwassenen die worden meegesleept in het spel. Dit werkt bij kinderen, ongetwijfeld, want die houden van spelletjes. Spelvormen zijn de basis van de natuur- en milieueducatiemethode Sharing Nature. De opbouw van Sharing Nature heet FlowLearning™ en bestaat uit vier fasen die verlopen van speels naar reflectief. Elke fase leidt naar een diepere laag van natuurbeleving.

Het roofdier-prooispel is een activiteit uit de eerste fase,  waarbij je deelnemers enthousiast maakt. Ze worden wakker, betrokken en actief.

shutterstock_raam_in_aarde

Zacht geluid

De tweede fase is bedoeld om de aandacht te richten en geconcentreerd te raken. De zintuigen spelen hierbij een belangrijke rol. Onze activiteit bestond uit heel goed luisteren. We kregen een blanco kaartje en potlood en maakten op het kaartje een geluidenkaart. Voor elk geluid, natuurlijk of menselijk, een tekeningetje ten opzichte van een kruisje dat voor onszelf stond.

Onmiskenbaar was na afloop iedereen rustiger dan na het eerste spel. Om goed te horen wat er om je heen gebeurt, moet je focussen. Het geeft rust. En dan ineens hoor je ook hele zachte geluiden, zoals het vallen van bladeren en eikels.

Drukke kinderen

De natuur direct ervaren is de derde fase. Een hele leuke activiteit uit deze fase is Raam in de aarde. Ik deed dit met een groepje kinderen van een buitenschoolse opvang, waarvan de jongste deelnemer (vijf jaar) ook de drukste was. Eigenlijk voortdurend aandacht vroeg binnen. Maar eenmaal buiten, bedekt met bladeren en onderdeel van het bos, bleef de jongen vijf minuten lang roerloos liggen en genoot `hij van het uitzicht op takken en bladeren tegen een blauwe lucht met witte wolken. De pedagogisch medewerker stond perplex.

Intense ervaring

In de vierde en laatste fase deel je ervaringen. Anne Mijke van Harten, eigenaar van Earth Games en vertegenwoordiger van Sharing Nature in Nederland, vroeg ons een woord te bedenken over wat je had ervaren en welke inspiratie we hadden opgedaan. ‘Structuur’, ‘rust’, ‘verbazing’, ‘plezier’, er waren overeenkomsten en verschillen in beleving, maar Sharing Nature had echt iedereen geraakt. Het is prettig om zo bewust met een natuurlijk omgeving bezig te zijn en langzaam geleid te worden naar een intense zintuiglijke beleving van de natuur.

Wie is Joseph Cornell?

Door mensen op persoonlijke wijze de natuur te laten ervaren, leren ze de natuur waarderen. Dat was de drijfveer van Joseph Cornell, ontwikkelaar van de Flow Learning-methode. Samen met zijn vrouw woont hij in Ananda Village, een commune aan de voet van het Sierra Nevada gebergte in Californië. Joseph werkte als onderwijzer, outdoor docent en bioloog bij de High Sierras padvinderij. Hij ontving diverse prijzen en onderscheidingen voor zijn bijdrage aan natuurwetenschappelijk onderwijs.

Joseph Cornell’s eerste boek, Sharing Nature with Children, werd gepubliceerd in 1979 en riep wereldwijd enthousiaste reacties op. Omdat volwassenen net zo enthousiast reageerden als kinderen, besloot Joseph Cornell Listening to Nature te schrijven, een gids voor grote mensen voor het vinden van innerlijke rust en vrede in de natuur.

Joseph richtte in 1978 de Sharing Nature® Foundation op, een stichting die tot doel heeft om zijn werk – boeken, filosofie en activiteiten – te verspreiden over de hele wereld.

 

Wat is jouw ervaring met Sharing Nature? Laat het me hieronder weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *