Buitendag van natuurwijs: kruidenboter en spinnen

Vorige keer regende het nog, nu was het droog en scheen de zon. En opnieuw speelden de kinderen vijf uur achtereen buiten. Vogelgeluiden tellen, kruidenboter maken, insecten zoeken, ze vonden het allemaal even leuk.

Nooit geweten dat kinderen het zo geweldig vinden spinnen, torren en slakken te zoeken om die vervolgens met een loeppotje te bekijken. Hele bosschages werden nagebouwd in de kleine potjes inclusief blaadjes om te eten. Sommigen gilden, anderen pakten de gevonden spinnen en duizendpoten stoer op. Insecten zoeken was één van de activiteiten tijdens de Natuurwijsdag die de Groen van Prinstererschool uit De Bilt voor zijn leerlingen had geregeld.

Vogels tellen

Ik liet de 28 leerlingen aan het begin van de ochtend goed luisteren naar de vogels. “Hoeveel verschillende soorten vogels kun je onderscheiden?”, was de vraag die ik ze als Natuurwijzer stelde. Een moeilijk opdracht voor 7-jarigen, maar daar ging het niet om. De bedoeling was dat ze door stil te zijn bij de door henzelf uitgekozen ‘lievelingboom’ tot zichzelf zouden komen. Tot de stilte in henzelf en de kern van de boom, van het leven om hen heen.

Je ziet altijd daadwerkelijk een verschil na zo’n stilte-oefening. Waar ze eerst nog uitbundig, ondanks een pittige wandeling van 25 minuten, het bos inrenden, gingen de kinderen van groep 4 nu in een rustig tempo opnieuw in een kring staan om verslag uit te brengen.

Natuurschilderij_natuurwijs

Natuurschilderij

Hoofd, hart, handen worden aangesproken op een buitendag van NatuurWijs. De handen kwamen op het eind uitvoerig aan bod toen de kinderen in groepjes van vier een natuurschilderij maakten. Moe waren ze niet na uren spelen in het bos, integendeel. Ze renden in het rond om dennenappels, stenen, veren en mos te verzamelen voor hun natuurschilderij. Het resultaat was zeven totaal verschillende pailletten aan natuurlijk materialen. De leerlingen hadden hun creativiteit echt de loop gelaten.

 

Brandnetels en weegbree

Tijdens het plukken van de planten voor de kruidenboten die we tijdens de lunch zouden maken, leerden ze eetbare planten herkennen. Ze leerden ook wat je kunt doen als je ondanks voorzichtig plukken door een brandnetel bent geprikt (inwrijven met hondsdraf of weegbree die vaak in de buurt groeien). Natuurlijk zelf de boter maken en daarna: eten maar! Zelfgemaakte kruidenboter op crackers is altijd een succes.

Vermoeide benen

Leren, voelen en maken waren de ingrediënten van een succesvolle Natuurwijsdag die door de juffrouw op school met opdrachten was ingeleid en zou worden afgerond. Pas tijdens de krappe half uurdurende wandeling terug naar school merkten de leerlingen pas hoe moe ze eigenlijk waren. Maar ook voldaan, dat hoorde je toen sommige wat liedjes zongen, iets wat ze op de heenweg niet hadden gedaan. Een natuurervaring die ze niet snel vergeten, dat is wat ik ze als NatuurWijzer wil geven.

Ook interesse in zo’n leuke buitendag? Neem dan contact met me op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *