Officieel gids bij NatuurWijs

BSO De Bilt jongen in gras

Dinsdag was het zover, ik kreeg mijn diploma en ben officieel Natuurwijzer. Elke school die kinderen de natuur wil laten beleven met hoofd, hart en handen, kan mij vanaf nu inhuren. Drie keer door het jaar verspreid ga ik met de klas op stap en verwonder ik me samen met de kinderen over kleine (grote knalgroene rups) en grote (omgewaaide bomen) ontdekkingen.

Contact met de natuur

Het was een vreemd gevoel om na vijf dagen afscheid te nemen van mijn medecursisten. We waren samen aardig diep gegaan en hadden onder begeleiding van ervaren NatuurWijzers de natuur op bijna spirituele wijze ervaren.


Zo moesten we op de eerste cursusdag in een kring staan en contact maken met de omgeving. Onwennig stonden we daar in het bos, want hoe doe je dat, contact maken met de bomen en de dieren om je heen? Maar na tien minuten stilte, ogen dicht en doen alsof je voeten de grond in groeien, had iedereen toch wel het gevoel in contact te staan met iets. Wat dat precies was bleef vaag, maar allemaal waren we stil en onder de indruk.

Oude bomen

Kies je favoriete boom, was de volgende opdracht. Ik twijfelde: er was een hele oude boom, maar die was groot en donker en had op de een of andere manier een duistere uitstraling die deed denken aan de dood. Daar had ik op dat moment geen zin in. Dan was er één van een tweetal die uit een stammetje leken te groeien. Te gewoon, vond ik. Een derde boom trok de aandacht. Ik liep erheen, dít was de boom waarmee ik iets op dat moment het meeste had.

Jaarringen en bast

Na vijf minuten boomknuffelen, moesten we lopen in de richting die onze aandacht opeiste. Alle bomen leken op elkaar en ik deed maar wat, probeerde te voelen waar de natuur me naartoe stuurde. En verrek! Ik eindigde bij de boom die in tweede instantie mijn aandacht had getrokken. Ik herkende hem aan de boom ernaast en een kenmerkende tekening op de bast.
Uiteindelijk ben ik ook maar even naar de eerste, de duistere boom gegaan. En diep in mijn gevoel verzonken als ik was, ervoer ik weliswaar een zwaarte, maar ook eeuwenoude geschiedenis, meer dan de boom jaarringen had, en een bepaalde wijsheid. Een soort ‘zijn’ van goed èn kwaad, daarom was de uitstraling ook zo overweldigend.

kikkervisjes

Kikkervisjes

Zo bewust spiritueel gaat het er in een klas meestal niet aan toe. Een uitstapje met kinderen betekent vooral leuke dingen doen en ook iets te weten komen over de natuur. Bijvoorbeeld de plantjes leren kennen waarvan je kruidenboter maakt (brandnetel, hondsdraf, schapenzuring, paardebloem), leren over de stadia van kikkervisjes of het verschil tussen de raaf en de kraai.

Raam in de aarde

Als verbondenheid met de natuur ontstaat, is dat mooi en vrijwel altijd gebeurt dat ook. Kinderen vinden rust in de natuur en kunnen zonder te worden beoordeeld helemaal zichzelf zijn. Een mooi voorbeeld is mijn ervaring met de activiteit Raam in de aarde die ik deed met een groepje bso-kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar. De kinderen kregen de opdracht zich te bedekken met bladeren en alleen hun gezicht vrij te laten. Enige weerstand moest worden overwonnen, want tegenwoordig vinden sommige kinderen bladeren en aarde vies. Blijven liggen, niets zeggen en om je heen kijken, vooral omhoog, kregen ze als opdracht. Alsof je in door een raampje in de aarde naar de buitenwereld kijkt.

Ik had het niet verwacht, maar zelfs het drukste jongetje van vijf dat alleen maar kon rennen, gillen en ruzie zoeken, was stil. En dat wel tien minuten lang. Na de oefening waren alle kinderen rustig en onder de indruk van deze bijzondere ervaring.

shutterstock_raam_in_aarde

Hoofd, hart en handen

Vanwege het positieve effect dat natuur op kinderen heeft (over de invloed van natuur op kinderen is al heel veel geschreven), wil ik met kinderen naar buiten. Tegenwoordig kan dat op verschillende manieren. Hart, hoofd en handen worden aangesproken bij een driedaagse serie met de klas. Maar ook een schoolreisje van een dag is mogelijk of zelfs een themales van een paar uur. Bij een pakket waarbij voor de hele school twee leerlijnen volledig worden uitgewerkt, worden de activiteiten afgestemd op de leerdoelen.

Aanvullend lesprogramma natuur

Net als dat bij BiologiePlusSchool het geval is, een programma dat basisscholen helpt natuur, wetenschap en techniek vorm en inhoud te geven. Dit programma en Natuurwijs zijn complementair. Door beide programma’s te combineren kunt u volledig voldoen aan de kerndoelen voor biologie en geeft u uw leerlingen heerlijke buitendagen.

Meer weten over BiologiePlusSchool of NatuurWijs? Neem dan contact met me op voor een aanbod op maat.

One thought on “Officieel gids bij NatuurWijs”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *